Meer websitebezoekers, meer leads én meer terugkerende klanten

Content marketing bureau in Rotterdam

Met aantrekkelijke content meer klanten aan je binden? Daarvoor schakel je Knap Online in. De formule van ons content marketing bureau in Rotterdam is simpel: zo kwalitatief mogelijke content tegen zo laag mogelijke kosten. Volledig afgestemd op jouw business, jouw ambitie en jouw doelgroep.

Content marketing succesvol inzetten voor jouw bedrijf

Content marketing is een must voor elke ondernemer die online meer succes wilt behalen. Daar ben ik 100% van overtuigd. Door in te zetten op content marketing troef je moeiteloos concurrenten af die niet bereid zijn om budget te steken in het creëren van goede content. Met waardevolle en relevante content op je website laat je namelijk zien dat jij de expert bent in je vakgebied. Ook zorgt kwalitatieve content ervoor dat zoekmachines als Google je website hoger in de zoekresultaten plaatsen. 

Winstgevende content marketing strategie uitstippelen

Content marketing is een lange termijn strategie. Content marketing bureaus die je van de ene op de andere dag honderden nieuwe klanten beloven, zou ik dan ook niet op hun blauwe ogen geloven. Inmiddels heb ik meer dan 10 jaar ervaring in de online marketing en weet ik als geen ander wat er nodig is om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Met een goed doordacht content marketing plan gericht op vertrouwen, herkenbaarheid en relevantie zet ik jouw business in de spotlights.

Een content marketing strategie opzetten in 4 stappen

  1. Stel doelen op

  2. Voordat je aan de slag kan met het schrijven van blogs, artikelen of produceren van video’s voor op je website, moet je een plan hebben. Bedenk vooraf waarom je aan de slag gaat met content marketing. Stel doelen op en zet die op papier. Bepaal ook waar je prioriteiten liggen. Kun je hierbij hulp gebruiken, dan sta ik voor je klaar met raad en daad.
  3. Meerwaarde van jouw merk op papier zetten

  4. Ieder bedrijf en elke website is uniek. Zorg dat je in één zin – kort maar krachtig – de meerwaarde van je bedrijf kunt overbrengen potentiële klanten. Zoek ook uit aan welke content jouw doelgroep behoefte heeft en op welke toon je potentiële klanten wilt aanspreken. Knap Online maakt hiervoor gebruik van unieke zelfontwikkelde software, waarmee zoekwoordonderzoek en contentonderzoek automatisch wordt uitgevoerd. Geen tijdrovende en dure onderzoeken, maar in een paar klikken geregeld.
  5. Customer journey in kaart brengen

  6. Een websitebezoeker die voor het eerst kennismaakt met jouw producten of diensten heeft behoefte aan andere content dan iemand die op het punt staat een aankoop te doen. Knap Online zorgt dat jouw website content bevat die niet alleen bezoekers trekt, maar ook zorgt voor meer omzet. Samen met jou kijk ik naar wat er goed gaat, maar ook vooral naar wat er nog beter kan in jouw sales pipeline. Waar lopen klanten vast tijdens hun aankoop en welke content biedt een oplossing voor dit probleem?
  7. Communiceer via de juiste kanalen

  8. Tegenwoordig kun je als bedrijf veel verschillende kanalen inzetten om je doelgroep te bereiken. Toch kun je niet straffeloos op elk kanaal dezelfde content plaatsen. Ik zet daarom voor jouw bedrijf een kanaalstrategie op, waarin wordt bepaald welke contentvormen je het beste inzet op bijvoorbeeld social media (o.a. Facebook, Instagram, LinkedIn) of op jouw eigen website. Houd in je achterhoofd dat jouw eigen voorkeur niet altijd gelijk is aan de voorkeur van jouw (potentiële) klanten. De klant is immers koning!

Marketing maakt jouw content winstgevend

Content marketing draait meer om marketing dan om content. Dat klinkt best gek, maar is eigenlijk juist logisch. Op het moment dat een content marketeer jouw content namelijk niet goed in de markt kan zetten, dan heb je er niets aan en levert het je ook niks op. Om maximaal resultaat te halen, doet Knap Online daarom veel meer dan alleen content produceren. Zo help ik je bijvoorbeeld graag met het bedenken en bijsturen van de complete sales pipeline of CRM, zodat jij optimaal profiteert van de uitgezette content marketing strategie.

Tip: voorkom dat content te direct gaat verkopen

Tegenwoordig staat het internet vol met advertenties. Consumenten worden op social media, op websites en per mail overspoeld met berichten. Om op te vallen tussen al deze berichten, is informatieve content belangrijker dan ooit. Content marketing wordt in marketingtermen dan ook geen push strategie, maar een pull strategie genoemd. Potentiële klanten haal je binnen door informatieve content aan te bieden en te laten zien dat jouw bedrijf kennis van zaken heeft, niet door je producten of diensten op te dringen aan je doelgroep.

Content marketing in de praktijk: B2B versus B2C

Bij content marketing hangt er veel af van het publiek dat je wilt bereiken. Je stemt jouw content immers af op de behoefte van je doelgroep. Daarom is het niet gek dat de aanpak bij B2B (business-to-business) content marketing verschilt van B2C (business-to-customer) content marketing. Ik ondersteun al jaren zowel B2B als B2C-klanten en heb hierdoor veel geleerd over content marketing in de praktijk. 
  • B2B content marketing: laat je expertise zien

Wil je jouw producten of diensten verkopen aan een ander bedrijf? Dan is het essentieel dat je content produceert waaruit blijkt dat jij dé expert bent in je vakgebied. Inhoud en diepgang vormen het uitgangspunt van je verhaal. Bovendien moet jouw content antwoord geven op alle vragen die tijdens een aankoopproces op tafel komen. In een bedrijf worden beslissingen namelijk vaak door meerdere mensen genomen, die ieder hun eigen vragen en een eigen informatiebehoefte hebben.
  • B2C content marketing: emotie, intuïtie en gevoel

Richt je je op de B2C-markt, dan overheerst vaak de emotie bij een besluit tot een aankoop. Jouw doelgroep laat zich leiden door een vertrouwd gevoel, het budget dat ze beschikbaar hebben en persoonlijke voorkeuren. Een bedrijf zal bijvoorbeeld veel minder snel een impulsieve aankoop doen dan een consument. Bij B2C content marketing gaat het er dan ook meer om dat je door middel van relevante en waardevolle content een emotionele connectie met je doelgroep opbouwt.

Maximaal rendement halen uit je eigen kanalen

De website van je bedrijf is niet de enige plek waar je jouw content marketing strategie op los kunt laten. Veel bedrijven zijn actief op social media sites als Facebook, LinkedIn, Instagram en YouTube, maar weten niet goed hoe ze deze kanalen kunnen inzetten om nieuwe klanten te werven. Ook kunnen veel bedrijven nog terrein winnen door de content in nieuwsbrieven, magazines of op banners te optimaliseren. Ik laat je zien waar jouw kansen liggen en hoe je bestaande en nieuwe kanalen kunt inzetten om jouw boodschap te verspreiden.

Inzetten op owned en social media

Bij Knap Online willen we jou niet met onnodig hoge kosten opzadelen. Daarom kijk ik altijd eerst naar zogeheten ‘owned media’ en social media kanalen voordat ik jouw budget in dure advertenties steek. Owned media zijn kanalen die je zelf al tot je beschikking hebt, zowel online als offline. Denk bijvoorbeeld aan de website of webshop van je bedrijf, brochures of nieuwsbrieven. Ook door unieke, boeiende content te delen op social media, heb je een grote kans om potentiële klanten te bereiken zonder dat je daarvoor diep in de buidel hoeft te tasten. 

Content marketing in praktijk

  1. Video’s plaatsen op YouTube
  2. Ondernemers vertellen mij vaak dat ze het lastig vinden om YouTube-video’s te maken die passen in de content marketingstrategie. Het is ook zeker niet makkelijk om een goede, professionele video te maken. Maar houd in je achterhoofd dat niemand jouw producten beter kent dan jijzelf. Maak bijvoorbeeld eens een video waarin je stap voor stap laat zien hoe klanten met het producten moeten omgaan of geef klanten tips voor onderhoud. Zo steek je nuttige informatie in een nieuw jasje.
  3. Plaats een infographic in de nieuwsbrief

  4. Hoeveel mails ontvang jij per dag die vol staan met lappen tekst? En lees je die ook allemaal aandachtig door? Precies, niemand neemt de tijd om lange stukken van begin tot eind te lezen. Daarom denk ik constant na over creatieve manieren om jouw boodschap over te brengen op potentiële klanten. Verkoop je bijvoorbeeld isolatiematerialen, dan kun je in een infographic super goed laten zien hoeveel klanten met jouw product jaarlijks, maandelijks en op lange termijn kunnen besparen aan energiekosten.
  5. Wekelijkse podcasts maken met experts

  6. Met content marketing kun je heel veel kanten op. Steeds meer bedrijven, groot en klein, ontdekken ook de kracht van podcasts. De afgelopen jaren zijn podcasts steeds populairder geworden, vooral onder de jongere doelgroepen. Dus waarom zou je podcasts niet inzetten om nieuwe klanten te bereiken? Interview experts uit jouw vakgebied of benut de kennis van je eigen medewerkers. 

Zelfstandig aan de slag met content marketing

Wil je het liefst zelf intern iemand opleiden die de content voor jouw website gaat produceren? Dan ben je bij Knap Online ook zeker aan het juiste adres. Ik bied namelijk ook een maandelijkse workshop aan, waarin ik mijn kennis deel met jou of een van jouw medewerkers. In elke sessie geef ik jou of jouw werknemer relevante en praktische content marketing tips en ondersteun je bij technische vragen of problemen. Wil je op lange termijn 100% inzetten op content marketing succes, dan is dit voor jouw bedrijf de meest effectieve en voordelige optie.

Content marketing en SEO gaan hand in hand

Om de kans te vergroten dat potentiële klanten jouw bedrijf weten te vinden en uiteindelijk bij jou kopen, adviseer ik je om content marketing en SEO te combineren. SEO (search engine optimization) is erop gericht om de vindbaarheid van je content in de zoekresultaten op Google te verbeteren. Door zoekmachine optimalisatie komen er meer relevante bezoekers naar jouw website. Met interessante en actuele content op je website zorg je er vervolgens voor dat deze websitebezoekers zich aan jouw bedrijf of merk binden. Met unieke, hoge kwaliteit content op je website straal je namelijk vertrouwen uit naar je doelgroep en vertrouwen is de basis voor omzet.

Veelgestelde vragen

Levert content marketing altijd een hogere omzet op?

Als je het goed aanpakt geeft content marketing jouw omzet zeker een boost. Om de winstgevendheid van content marketing te vergroten adviseer ik je wel om ook strategisch in te zetten op linkbuilding, marketing automation, social media en remarketing. Deze marketing principes richten zich op een betere waardering van jouw website door zoekmachines en potentiële klanten. 

Werkt content marketing voor bedrijven in elke branche?

Ik kan het niet mooier maken dan het is. Deze marketing strategie is zeer zeker niet geschikt voor alle branches. Over het algemeen zijn branches met een langer aankooptraject geschikter voor content marketing. Potentiële klanten zijn in dat geval namelijk vaker op zoek naar betrouwbare en waardevolle informatie over een product of dienst dan bij een impulsieve aankoop. Wil je weten wat content marketing voor jouw business kan doen, vraag dan een vrijblijvende offerte aan.

Hoe weet Knap Online wat voor mijn bedrijf de perfecte content is?

Als ambitieuze ondernemer streef je naar perfectie, dat kan ik wel waarderen. Maar één ding is goed om te weten: perfectie is bij content marketing dodelijk. Het kan namelijk altijd beter, maar dat wil absoluut niet zeggen dat het daarmee ook daadwerkelijk winstgevender wordt. Ervaring met content marketing en online marketing in bredere zin is daarom ontzettend waardevol. Soms is het verstandiger om eerst een minimale versie te produceren of een kleine aanpassing door te voeren, voordat je direct voluit gaat. 

Is inbound marketing hetzelfde als content marketing?

Goede vraag, die krijg ik vaker. Content marketing lijkt inderdaad heel veel op inbound marketing. Bij inbound marketing is het doel om klanten met de juiste informatie te begeleiden naar hun aankoop. Bij content marketing streef je ernaar om via waardevolle content op de lange termijn een goede relatie op te bouwen met je doelgroep, waardoor je klantenkring zich uitbreidt. Er zijn tussen content marketing en inbound marketing veel overeenkomsten, maar de insteek en focus is bij deze twee marketingstrategieën net iets anders.
Knap Online logo
  • Gemiddeld 40% goedkoper
  • No-nonsense aanpak
  • Samenwerken aan resultaat
  • Zeer snelle turn-around