Meer websitebezoekers, meer leads én meer terugkerende klanten

Linkbuilding uitbesteden aan bureau met specialisten

Jouw website beter laten scoren in Google? En meer relevante bezoekers naar je website trekken? Dan moet het linkprofiel van je website tip-top in orde zijn. Linkbuilding uitbesteden aan een bureau met specialisten is hiervoor de beste keuze. Het maatwerk linkbuilding traject van Knap Online levert concrete resultaten op, zonder langlopende contracten of torenhoge rekeningen.

Wat houdt linkbuilding in?

Linkbuilding is een belangrijk SEO-onderdeel. Met linkbuilding bouw je een linkprofiel – een soort spinnenweb aan linkjes van en naar je website – op. Een sterk linkprofiel zorgt voor een beter ‘rapportcijfer’ van Google, ook wel de ‘autoriteit’ van je pagina genoemd. Linkbuilding inzetten levert een betere beoordeling door zoekmachines op een bepaald zoekwoord op en dus meer potentiële klanten.

Interne linkbuilding

Internal linkbuilding brengt structuur aan op je website en is belangrijk voor de optimalisatie van je website. Zoekmachines schatten namelijk in wat jouw belangrijkste (hoofd)pagina is. Door verwijzingen vanaf subpagina’s (o.a. webshop of productpagina) zal Google jouw homepage herkennen en een hoger ‘rapportcijfer’ geven. Interne linkbuilding wordt op verschillende manieren toegepast, waaronder:

  • Button ‘terug naar homepage’ op subpagina’s
  • Anchortekst in content: doorklikbaar stukje tekst met directe link naar andere pagina

Externe linkbuilding

Bij external linkbuilding wil je verwijzingen van andere relevante websites naar jouw website verdienen. Google ziet externe links namelijk als aanbevelingen voor jouw website. Komt de aanbeveling van een URL (webpagina) met een hoog ‘rapportcijfer’, dan stijgt Google’s beoordeling van jouw site zeer waarschijnlijk ook. Kwaliteit is bij linkbuilding belangrijker dan kwantiteit.

Linkbuilding vraagt om een proactieve mindset

Linkbuilden is een ongoing process waar je voortdurend bovenop moet zitten, wil je het goed doen. Dit is voor veel ondernemers dan ook de reden dat ze linkbuilding uitbesteden aan een bureau met specialisten. Een goede linkbuilding specialist herken je aan een proactieve mindset. Geen schadebeperkende reparaties achteraf, maar continu kritisch kijken naar wat er (nog) beter kan.

Linkbuilding uitbesteden aan Knap Online

Knap Online gebruikt zelf ontwikkelde tools om links te kunnen beoordelen op relevantie. Mijn slimme tools laten in een paar klikken zien waar goed-rankende concurrenten hun belangrijkste links vandaan halen. Om te zorgen dat jouw website boven die van je concurrenten komt, benader ik – op basis van de uitkomst van de tool – partijen die jouw linkprofiel kunnen versterken.

Knap Online garandeert expertise en ervaring

Door mijn jarenlange ervaring in online marketing (ruim 13 jaar), weet ik wat, wanneer en hoe dingen moeten gebeuren. Ik kan goed knopen doorhakken en ben recht voor z’n raap. Ik ga je op voorhand geen gouden bergen beloven, want risico is nooit 100% uit te sluiten. Wel kan je er van op aan dat ik alleen datgene doe waarvan ik uit (recente) ervaring weet dat het werkt.

Wat kost linkbuilding?

De kosten van linkbuilding verschillen per klant. Ik geloof niet in one-size-fits-all beloftes of pakketten waarin een vast aantal links per maand wordt beloofd. Wel kijk ik naar wat er nodig is om jouw doelen te bereiken. Daarom zit je niet vast aan langlopende contracten of dure linkbuilding pakketten op doorlopende basis. Je betaalt een vast bedrag per uur en alleen voor datgene wat je krijgt.

  • Linkbuilding bij milde competitie = 200 euro per maand
  • Linkbuilding bij redelijke competitie = 400 euro per maand
  • Linkbuilding bij zware competitie = 600 euro per maand
  • Meer nodig? Dan adviseer ik je voor complete marketing te gaan

Weten wat er met jouw linkbuilding budget mogelijk is? Vraag vrijblijvend een voorstel aan of bel mij zodra het jou uitkomt! Ik laat je graag zien welke online successen voor jou in het verschiet liggen.

Backlinks huren of kopen: wat is wijsheid?

Het kopen van backlinks is bijna altijd onderdeel van een goed linkbuilding traject. Gekochte links van kwalitatieve websites zijn vaak een waardevolle investering. In enkele branches is het zelfs noodzakelijk om links te kopen (om concurrenten af te troeven). Ook links huren kan nodig zijn in zeer competitieve branches. Gehuurde links brengen wel maandelijks terugkerende kosten met zich mee.

100% inzicht in jouw opgebouwde linkprofiel

Ik geef je volledig inzicht in wat ik doe. Gekochte links staan inclusief de aanschafprijs op de factuur. Verder betaal je alleen voor de tijd en expertise die nodig is om de links te vinden en aan te schaffen. Het is voor jou dus 100% duidelijk waar het linkbuilding budget aan wordt besteed. Ik stuur je ook elke maand een heldere rapportage, die we samen doornemen bij onduidelijkheden of vragen.

Verschillende kwaliteitsniveaus van linkbuilding

Niet alle links zijn evenveel ‘waard’ in de ogen van Google. Ik bouw jouw linkprofiel op uit zo relevant mogelijke links, op basis van mijn zelf ontwikkelde tools. Bij Knap Online kies je uit een van onze 5 kwaliteitsniveaus van linkbuilding, afhankelijk van jouw beschikbare linkbuilding budget. Ook de branche waar jouw bedrijf in zit en de mate van concurrentie spelen mee.

Organische links van grote nieuwsmedia

Het liefst zou ik voor elke klant organische links (gratis links) vanaf een groot nieuwsmedium regelen. Helaas is dit niet haalbaar. Zie het maar als de Olympische Spelen van linkbuilding. Veel organische links op grote nieuwswebsites krijgen, dat lukt maar een handjevol bedrijven. Het hele marketingplaatje moet kloppen en je bedrijf moet geschikt zijn voor PR (public relations).

Relevante websites benaderen voor plaatsing tegen betaling

In praktijk werk ik meestal als volgt: op basis van de uitkomst van mijn zelf ontwikkelde tools, benader ik websites of zij tegen betaling een link naar jouw site willen plaatsen. Hoeveel een link kost, hangt af van de kwaliteit en de toegevoegde waarde voor jouw linkprofiel. Links verzamelen op deze manier kost veel tijd, maar levert je ook veel op:

  • Langdurig resultaat: links blijven vaak tot het einde der tijden staan
  • Links leveren veel relevantie en autoriteit op bij zoekmachines

Netwerken inschakelen waar ik al een deal mee heb

Knap Online kan met bestaande blognetwerken en websitenetwerken afspraken maken over het plaatsen van links naar jouw website, voor een vriendenprijsje in plaats van de volle mep. Knap Online heeft zelf ook zo’n publisher netwerk en toegang tot veel andere privénetwerken. Deze manier van linkbuilding werkt vrij goed, maar risico’s zijn niet uit te sluiten. Ik overleg dus altijd eerst met jou.

A-B-C linkruil gebruiken

Zoekmachine werken met een soort gedragsregels voor marketeers en bedrijven. Zo proberen ze te voorkomen dat het algoritme van de zoekmachines in de war wordt geschopt. Soms spreken 2 websites namelijk af direct links uit te ruilen en dat wil Google liever niet. ABC linkruil is geen directe ruil, maar een linkuitwisseling tussen 3 sites:

  • Website A plaatst een backlink naar website B
  • Website B plaatst een backlink naar website C
  • Website C plaatst een backlink naar website A

De strategie van A-B-C linkruil links werkt in principe goed, maar is minder geschikt voor de lange termijn en vrij arbeidsintensief (en dus duurder). Let er ook op dat ABC-linkruil alleen werkt als het IP-adres van alle drie de websites uniek is!

Slim inzetten op startpagina links

Scoren op een populaire zoekterm? Dan ontkom je niet aan het huren van startpagina links. 9 van de 10 concurrenten huurt hiervoor immers een berg startpagina links. Startpagina links huren kan goed werken, maar met alleen startpagina links kom je niet bovenaan in de zoekresultaten. Mijn tool beoordeelt de kwaliteit en relevantie van startpagina links, zodat jij niet investeert in waardeloze links.

Een natuurlijk linkprofiel voldoet aan 4 kenmerken

Linkbuilding draait dus niet alleen om kwantiteit, maar vooral om kwaliteit. Aan links die niet van een goede bron komen of op een eerlijke manier tot stand zijn gekomen, heb je niets. En als Google argwaan krijgt, ontvang je misschien zelfs een penalty en zak je weg in de zoekresultaten. Een natuurlijk linkprofiel – opgebouwd volgens de regels van Google – voldoet daarom aan 4 kenmerken.

Een natuurlijk linkprofiel bevat voornamelijk relevante links

Autoriteit opbouwen voor jouw website doe je niet door zomaar overal lukraak linkjes vandaan te plukken. Het is belangrijk om links op allerlei soorten pagina’s te hebben, zoals een verwijzing vanaf een blog of vanaf een productpagina op een externe website. Bij linkbuilding houd je een aantal factoren in de gaten, waarvan relevantie in mijn ervaring het zwaarst weegt.

Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit eerlijk verdiende backlinks

Zoveel mogelijk links op vage startpagina’s of oneerlijke trucjes toepassen om hoger te komen in Google, werkt tegenwoordig niet meer in je voordeel. Google pikt kunstmatige backlinks er steeds beter uit en straft dit keihard af. Focus daarom op kwalitatieve en informatieve SEO content, waarmee je backlinks eerlijk verdiend. De inhoud van webteksten is steeds belangrijker in Google’s beoordeling.

Een natuurlijk linkprofiel heeft zowel kwalitatieve als minder kwalitatieve links

Huh, kwaliteit was toch belangrijker dan kwantiteit? Waarom moet mijn linkprofiel dan ook minder kwalitatieve links bevatten? Het zit zo: een linkprofiel met alleen maar links vanaf toppagina’s wordt door Google met argusogen bekeken. Daarom is het belangrijk dat jouw linkprofiel een goede balans laat zien van pagina’s met hoge autoriteit en pagina’s die minder goed scoren in de zoekmachines.

Een natuurlijk linkprofiel heeft follow en no-follow links

Om te zorgen dat het zoekmachine-algoritme jouw linkprofiel vertrouwt, is het belangrijk om zowel follow links als no-follow links te gebruiken. Een follow link is een ‘normale’ link die Google kan lezen via een stukje HTML-code. Een no-follow link heeft deze code niet. Google kan de link dan niet lezen, al lijkt het erop dat dit aan het veranderen is. Zorg wel voor een hoger aantal follow links.

Linkbuilding begint bij goede content

Staat er (nog) geen goede SEO content op je site? Dan heeft linkbuilding weinig zin. Linkbuilding is altijd ondergeschikt aan content en goede conversiedoelen. Voor externe partijen is het plaatsen van links naar jouw pagina alleen relevant als jij iets kan toevoegen aan hun verhaal. Linkbuilding rendabel maken begint dus met sterke SEO-teksten en een goed geoptimaliseerde website.

Lagere kosten door geautomatiseerd zoekwoordonderzoek

Knap Online kan met zelf ontwikkelde tools (op basis van Google BERT) in een handomdraai uitgebreid zoekwoordonderzoek en content research doen. De tool laat zien welke zoekwoorden en gerelateerde onderwerpen op de pagina’s van jouw top-100 concurrenten staan. Zo krijg jij een completer beeld dan bij andere linkbuilding bureau’s. Alles is bovendien volledig geautomatiseerd, dus goedkoper voor jou!

Liever zelf aan de slag met linkbuilding? Dat kan!

Veel linkbuilding bureau’s en marketeers zullen je vertellen dat linkbuilding een vak apart is. Tot op zekere hoogte is dit waar, aangezien ervaring je de fijne kneepjes van het vak leert. Maar linkbuilding volledig uit handen te geven is geen must. Als jij er behoefte aan hebt, kan ik je tijdens een persoonlijke workshop in korte tijd leren linkbuilden. Wat je van zo’n sessie kunt verwachten?

  • persoonlijke aandacht & eerlijk antwoord op al jouw linkbuilding vragen
  • waardevolle tips en uitleg over linkbuilding
  • optioneel: hulp bij andere marketingproblemen waar je tegenaan loopt

Veelgestelde vragen

Hoe weet Knap Online welke linkbuilding technieken werken en welke niet?

Linkbuilding is in mijn eigen ogen vooral een kwestie van leren uit de praktijk. Niet alle technieken zullen de vooruitgang van Google of nieuwe updates van het algoritme overleven. Alle technieken die ik toepas op websites van klanten, zijn bewezen effectief. Er zijn vrij veel technieken waarvan men roept dat ze niet meer werken (vooral Google zelf). Toch ranken websites er nog steeds goed mee.

Kan ik ook linkbuilding uitbesteden en de rest van mijn online marketing zelf doen?

Alle internet marketing diensten die Knap Online aanbiedt, kun je los van elkaar afnemen. Wil je linkbuilding uitbesteden aan een bureau met specialisten, maar zelf aan de slag met social media marketing of e-mailmarketing? Dat is geen enkel probleem. Ik voorzie je graag van een passend advies en maak vrijblijvend een offerte voor jouw bedrijf. Zullen we binnenkort even bellen?

Wat houdt ‘broken linkbuilding’ in?

Bij broken linkbuilding speelt een linkbuilding specialist in op niet-werkende links op goed scorende, externe webpagina’s. Door dode links op te sporen en aan te kaarten, kun je je website onder de aandacht brengen bij websitebeheerders. Je kunt jouw pagina dan als alternatief aanbieden. Broken linkbuilding is een behoorlijk tijdrovend klusje, maar levert je vaak wel nieuwe websitebezoekers op.

Is een ‘linkbait’ een goede linkbuilding strategie?

Linkbaiting is marketingtaal voor het ‘vissen’ naar een link. Door interessante content aan te bieden aan bijvoorbeeld bloggers of websitebeheerders, kun je met relatief weinig moeite waardevolle links binnenhalen. Je vraagt niet expliciet of een externe partij jouw link wilt plaatsen, maar je biedt content aan die voor een andere website interessant kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een artikel met tips hoe je korting kunt scoren op populaire producten
  • Een persbericht met een link erin naar achterliggende informatie op jouw site

Wat is het verschil tussen de CF (citation flow) en TF (trust flow) van een website?

Goede vraag. Citation flow is een term waarmee wordt aangegeven hoeveel links een linkprofiel bevat. Hoe meer links, hoe hoger de citation flow van de pagina zou moeten zijn. De trust flow richt zich meer op de kwaliteit van de links in je linkprofiel. De trust flow is hoger als jouw linkprofiel veel backlinks bevat vanaf betrouwbare, kwalitatieve websites.

Let er hierbij wel op dat dit scores zijn die door externe partijen (Moz, Majestic en Ahrefs) toebedeeld worden aan links. Het kan dus heel goed zijn dat deze niet overeenkomen met wat Google van de URL vindt. Staar je dus niet dood op deze scores. Het is namelijk erg makkelijk om deze scores te manipuleren. Relevantie is nog steeds koning.

Wat houdt Domain Rating (DR) in?

De autoriteit van jouw website wordt uitgedrukt in een DR-waarde van 1-100. Hoe hoger de DR-score, hoe waarschijnlijker het is dat jouw website op eigen kracht websitebezoekers binnenhaalt. Domain Rating is een relatief getal. Vergelijk je score dus altijd met concurrerende websites en streef niet naar een vast getal. De DR-score staat los van Google en kun je checken met de SEO-tool Ahrefs.

Wat is PageRank en wat betekent het voor mijn linkbuilding?

PageRank kan slaan op twee dingen: de score die Google in de beginjaren gaf aan een URL of het recursieve algoritme dat gebruikt wordt voor het berekenen van de centraliteit van knooppunten in een linknetwerk. De PageRank-score wordt inmiddels niet meer door Google geüpdatet en is daarmee in verval geraakt. Het algoritme is daarentegen wel degelijk nu nog in gebruik.

Het PageRank-algoritme bepaalt grofweg de autoriteit van jouw website (aan de hand van de links naar jouw website). Ook wordt dit algoritme gebruikt voor het berekenen van tal van andere factoren, zoals betrouwbaarheid en relevantie. Wil je jouw pagina hoog in de zoekresultaten terugzien, dan is het verkrijgen van relevante en autoritaire links door linkbuilding dus een belangrijke stap.

Hoe vaak checkt Google mijn website op verbeteringen?

Zoekmachines hebben speciale programma’s (spiders/Googlebot) ontwikkeld waarmee ze websites kunnen uitlezen. Dit heet crawlen. Google bepaalt met een algoritme welke websites gecrawld worden. De frequentie van crawlen wordt o.a. bepaald op basis van betrouwbaarheid, de autoriteit van het domein en hoe vaak de paginacontent geüpdatet wordt. De autoriteit wordt beïnvloed door linkbuilding.

Kan een andere ‘anchor tekst’ een verschil maken bij linkbuilding?

Een anchortext is een doorklikbaar woord of stukje tekst. Als websitebezoekers hierop klikken, komen ze op een andere (externe) pagina terecht. Een relevante anchor text kan helpen voor het ranken van jouw pagina. De tekst rondom de link wordt gebruikt om relevantie mee te geven aan het domein waar je naartoe linkt. Let op dat je het niet te bont maakt met linkjes in teksten, dat werkt averechts.

Knap Online logo
  • Gemiddeld 40% goedkoper
  • No-nonsense aanpak
  • Samenwerken aan resultaat
  • Zeer snelle turn-around