Meer websitebezoekers, meer leads én meer terugkerende klanten

Marketing automation specialist Rotterdam

Jouw marketingbudget effectief en doelgericht inzetten? Marketing automation is dé manier om op efficiënte wijze websitebezoekers met interesse in jouw product of dienst binnen te halen als klant. Knap Online kent als ervaren marketing automation specialist uit Rotterdam het klappen van de zweep. Samen met jou haal ik dan ook maximaal resultaat uit jouw marketingcampagnes!

Wat doet een marketing automation specialist?

Marketing automation specialisten helpen je om potentiële klanten op het juiste moment en het juiste kanaal te bereiken. Ze ontwikkelen en optimaliseren een passende marketing automation strategie voor jouw bedrijf, met als doel het ‘sturen’ van websitebezoekers naar een converterende actie (bijvoorbeeld een aankoop of offerteaanvraag). Daarnaast richt een marketing automation specialist zich op:
  • Inrichten van diverse processen in marketing automation tools
  • Uitvoeren van A/B-testen en ontwerpen van e-mailtemplates 
  • Behaalde resultaten monitoren en analyseren

Waaraan herken je een goede marketing automation specialist?

Als ambitieuze ondernemer wil je natuurlijk alleen samenwerken met echte vakmensen. Maar wat zijn nou de drie belangrijkste kenmerken van een goede (freelance) marketing automation specialist? Ik zet ze voor je op een rij:
  1. Ruime ervaring als online marketeer → jarenlange praktijkervaring en kennis van alle uithoeken van de online marketing zijn cruciaal
  2. Resultaatgericht en besluitvaardig → veel ‘specialisten’ maken marketing automation onnodig veel te ingewikkeld en stellen belangrijke beslissingen (te) lang uit
  3. Kennis van data → kan conclusies trekken uit (complexe) kwalitatieve en kwantitatieve data en heeft oog voor detail

Hoe begin je met marketing automation?

Wil je als ondernemer starten met marketing automation, zorg dan altijd dat de basis van jouw online marketing stevig staat. Marketing automation is namelijk geen op zichzelf staande strategie waarmee je op magische wijze talloze nieuwe klanten binnenhaalt. Je kunt marketing automation het beste zien als hulpmiddel om de effectiviteit van bestaande marketinginspanningen te vergroten. 

Wat zijn marketing automation tools?

Marketing automation specialisten maken gebruik van handige tools en slimme software. Zo worden marketing automation tools ingezet om repetitieve taken te automatiseren. Doordat terugkerende taken niet meer handmatig uitgevoerd hoeven te worden, bespaar je veel tijd en dus geld. Marketing automation software helpt je ook bij het stroomlijnen en meten van jouw online marketinginspanningen. 

Hoeveel kost het inzetten van marketing automation?

Aan marketing automation hangt geen standaard prijskaartje. De kosten van marketing automation hangen onder meer af van het aantal uur dat per maand nodig is om processen te implementeren en optimaliseren. Om te bepalen hoeveel het inhuren van een marketing automation specialist jou kost, stel ik graag geheel vrijblijvend een offerte op maat voor je op!

Hoe ziet een marketing automation proces eruit?

Wat voor het ene bedrijf goud oplevert, is geen enkele garantie voor de ander. Daarom werkt Knap Online niet met kant-en-klare marketing automation trajecten. Ik stel voor elke klant een persoonlijk traject op gebaseerd op voortschrijdend inzicht en meetbare resultaten. Iedere maand kijk ik wat de beste vervolgstap is voor jouw marketing automation traject en bespreken we samen de mogelijkheden.

Veelgestelde vragen

Wat zijn marketing automation flows?

Wanneer iemand het heeft over ‘marketing automation flows’ worden de acties of taken bedoeld die je met behulp van marketing automation software kunt automatiseren. Een ‘flow’ kun je zien als een hengel die je uitwerpt: met een gepersonaliseerde actie probeer je een nieuwe klant aan de haak te slaan. Een aantal voorbeelden van marketing automation flows zijn bijvoorbeeld:
  • Aanbieden van relevante content → inspelen op zoekterm waarop (eerder) gezocht is
  • Welkomstmail nieuwe klant → vergroot kans dat klant terugkeert voor volgende aankoop
  • Reminder producten in winkelmand → vergroot kans dat aankoop alsnog plaatsvindt
  • Vragen om review → positieve reviews stimuleren vertrouwen in merk, product of dienst
  • Nieuwsbriefaanmelding → abonnees ontvangen gepersonaliseerd welkomstbericht

Gebruik je outbound kanalen bij marketing automation?

In principe maak je bij marketing automation geen gebruik van outbound marketing. Marketing automation gebeurt vaak in combinatie met inbound marketing, omdat deze strategie al gericht is op het bereiken van een specifieke doelgroep. Bij marketing automation kan er tot op zekere hoogte wel sprake zijn van ‘push’-marketing: denk aan het versturen van browsernotificaties of in-app pushberichten.

Wat is lead scoring?

Lead scoring (ook wel ‘lead nurturing’ genoemd) is een vorm van leadmanagement. Met een lead wordt binnen de marketing iemand bedoeld die interesse heeft getoond in jouw bedrijf en (contact)gegevens heeft achtergelaten. Bij lead scoring breng je demografische kenmerken en het gedrag van leads in kaart. Dit gebruik je om individuele leads op het juiste moment te benaderen met de juiste informatie.

Wat is AutoPilot?

AutoPilot is een van de vele marketing automation tools die specialisten gebruiken. Ten opzichte van marketing automation tools als Hubspot en Salesforce Pardot (B2B marketing automation tool) is AutoPilot iets goedkoper. AutoPilot biedt ook een gratis account met beperkte mogelijkheden aan (Freemium-toegang) voor kleine ondernemers.

Wat is MailChimp?

MailChimp is een veelgebruikt platform voor het bedrijfsmatig versturen van e-mails. Binnen MailChimp is het mogelijk om mailings te automatiseren en personaliseren. Dit wordt ook wel e-mailmarketing automation genoemd. Een groot voordeel van MailChimp is dat het systeem goed te combineren is met verschillende CMS’en (o.a. WordPress, Magento, Joomla en Shopify).  

Wat is CRM-marketing?

CRM staat voor ‘customer relationship management’ oftewel het managen van klantrelaties. Bij CRM-marketing staat het beheren en optimaliseren van (bestaande) klantrelaties voorop. CRM-marketing is niet hetzelfde als marketing automation. Kort gezegd gebruik je CRM-software om de leads die zijn bereikt met marketing automation het laatste zetje te geven tot (vaste) klant.

Wat is full funnel marketing?

Full funnel marketing is een marketingstrategie waarbij je (potentiële) klanten van oriëntatie tot aankoop voorziet van relevante informatie. Hierbij zet je doorgaans veel verschillende kanalen in, waaronder social media, e-mails en zoekmachines. Welk kanaal en welke marketingboodschap je inzet, hangt net als bij marketing automation af van de individuele behoefte van de potentiële klant.
Knap Online logo
  • Gemiddeld 40% goedkoper
  • No-nonsense aanpak
  • Samenwerken aan resultaat
  • Zeer snelle turn-around