Meer websitebezoekers, meer leads én meer terugkerende klanten

Zelf SEO-teksten schrijven

Zelf SEO-teksten schrijven waarmee je beter scoort in de zoekresultaten en meer bezoekers naar jouw website trekt? Daar ga ik jou bij helpen. Ik geef je praktische tips en duidelijke antwoorden op de meestgestelde vragen. Kortom, hier vind je alles wat je moet weten om zelf ijzersterke SEO-teksten te schrijven!

Geen tijd om zelf teksten te schrijven? Laat je SEO-teksten schrijven door Knap Online.

First things first: wat is een SEO-tekst eigenlijk?

Een SEO-tekst is een webtekst die geoptimaliseerd is voor zoekmachines. SEO staat namelijk voor Search Engine Optimization (in het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie). Een goede SEO-tekst is informatief en relevant voor de doelgroep, logisch opgebouwd en prettig leesbaar. Voor een goede vindbaarheid van websites in Google is de kwaliteit van SEO-teksten vele malen belangrijker dan kwantiteit.

Waarom zijn SEO-teksten onmisbaar?

Kwalitatieve SEO-teksten zijn de basis voor een toppositie in zoekmachines als Google. En hoe hoger jouw website staat in de zoekresultaten op zoekwoorden die er voor jou en je doelgroep toe doen, hoe beter potentiële klanten je zullen vinden. Naast het binnenhalen van meer gerichte bezoekers voor je website, leveren SEO-teksten nog meer op:

  • interessante content zorgt dat bezoekers blijven hangen en sneller doorklikken op je siteconversiegerichte SEO-tekst motiveert lezers in actie te komen (zoals bestelling plaatsen)

Zoekwoorden zijn de basis van een goede SEO-tekst

Door de juiste zoekwoorden te verwerken in jouw SEO-teksten, maak je content vindbaar in en voor zoekmachines. Zoekwoorden vormen als het ware de schakel tussen de zoekmachine, zoekmachinegebruikers en webpagina’s. Elke SEO-tekst is in principe gericht op één zoekwoord. Om het potentiële bereik van jouw teksten te vergroten, gebruik je ook synoniemen en gerelateerde zoekwoorden in SEO-teksten.

Start altijd met een zoekwoordonderzoek

Welk zoekwoord centraal staat in jouw SEO-tekst bepaal je aan de hand van een zoekwoordonderzoek. Een zoekwoordonderzoek geeft inzicht in zoektermen die jouw doelgroep graag gebruikt en laat zien hoe hoog de concurrentie op diverse zoekwoorden is. Zelf zoekwoordenonderzoek uitvoeren doe je met SEO-tools zoals Google Keyword Planner, SEMRush en Ahrefs.

→ Zoekwoordonderzoek liever uitbesteden? Knap Online staat voor je klaar

Let op de zoekintentie achter de zoekwoorden

Een zoekopdracht bestaat meestal uit een reeks zoekwoorden. De gebruikte zoekwoorden zeggen veel over de zoekintentie van een gebruiker. Zo zal iemand die zoekt op ‘elektrische fietsen voor dames’ een andere zoekintentie hebben dan iemand die zoekt op ‘Gazelle Grenoble C8 HMB kopen’. De eerste zoekopdracht is van een oriënterende gebruiker, de tweede gebruiker heeft een duidelijke koopintentie.

Vergeet de longtail keywords niet!

Long-tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die uit meerdere termen bestaan en vaker een lager zoekvolume hebben. SEO-tekstschrijvers kiezen er vaak voor om longtail keywords te verwerken in een sectie met veelgestelde vragen. Het beantwoorden van (veelgestelde) vragen past ook goed bij de zoekintentie van gebruikers die zoeken met longtail keywords. Deze gebruikers willen een concreet antwoord op een specifieke vraag of informatie over een specifiek onderwerp. 

Hoe schrijf je zelf een goede SEO-tekst?

Zelf SEO-teksten schrijven die weten te boeien, dat is nog best een kunst. SEO-teksten zijn namelijk zorgvuldig opgebouwd. Niet geheel zonder reden: op internet lezen we vaak hooguit 20-25% van wat er op een pagina staat. Om jou op weg te helpen met het schrijven van SEO-teksten, heb ik een handige checklist gemaakt (gebaseerd op ruim 13 jaar praktijkervaring). Doe er je voordeel mee!

Gebruik van titels en kopjes

  • H1-kop maximaal één keer per tekst
  • H2-koppen uitsluitend voor belangrijke alinea’s
  • H3-kop geeft subkop alinea aan
  • Elke kop beschrijft kort en bondig waar alinea over gaat

Gebruik van zoekwoorden

  • Belangrijkste zoekwoord verwerkt in minstens één H2-titel en één H3-titel
  • Zoekwoorden zijn op natuurlijke wijze in tekst verwerkt
  • Gevarieerd gebruik van synoniemen zoekwoord(en)
  • Tekst bevat aan hoofdzoekwoord gerelateerde keywords
  • Zoekwoordgebruik is niet overdadig (spam)
  • Hoofdzoekwoord verwerkt in meta title & meta description
  • Gebruik zowel long tail zoekwoorden als short tail zoekwoorden

Indeling en opbouw 

  • Alinea’s zijn kort en krachtig (maximaal 400 tekens)
  • Tekst is opgebouwd volgens het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action)
    → Trek de aandacht (bezoeker herkent zich direct in een probleem)
    → Wek de interesse (jij draagt een oplossing voor het probleem aan)
    → Creëer een behoefte (bezoeker ziet in jouw product oplossing voor        probleem)
    → Zet aan tot actie (bezoeker doet aankoop of laat contactgegevens achter)
  • Bulletpoints voor opsommingen
  • Tabellen en afbeeldingen zorgen voor variatie in presentatie
  • Belangrijkste informatie staat bovenaan
  • Duidelijke call to action (CTA) als afsluiter

Inhoudelijke kwaliteit

  • Alle tekst is van eigen hand (geen duplicate content)
  • Alle informatie is uniek en informatief (dus geen herhaling)
  • Alle relevante vragen van doelgroep zijn beantwoord
  • Grammatica, spelling en interpunctie is foutloos
  • Tone of voice sluit aan bij doelgroep

Hoe lang moet een SEO-tekst zijn?

De lengte van een SEO-tekst wordt bepaald door de hoeveelheid relevante informatie die jij als tekstschrijver te bieden hebt. Een SEO-tekst hoeft dus niet te voldoen aan een minimaal of maximaal aantal woorden. In praktijk hebben SEO-teksten meestal wel meer dan 300 woorden. Let er bij het schrijven van een lange tekst vooral op dat je inhoudelijk niet in herhaling valt. 

Wanneer plaats je links in een SEO-tekst?

In SEO-teksten gebruik je interne links om websitebezoekers naar andere pagina’s op je eigen website te begeleiden. Interne links zorgen voor een duidelijke navigatie op jouw website, voor zowel Google als gebruikers. Externe links, verwijzingen naar een andere website, zet je in om meer uitleg te geven over een bepaald onderwerp. Externe links naar directe concurrenten kun je beter vermijden.

4 praktische tips voor SEO-tekstschrijvers

Tip 1: Een goede voorbereiding is het halve werk

Een SEO-tekst valt of staat met een goede voorbereiding. Zorg dat je weet voor wie je schrijft (doelgroep), naar welke informatie zij op zoek zijn (zoekintentie) en bepaal op welk zoekwoord je gevonden wilt worden. Ook moet je je grondig verdiepen in het onderwerp van je tekst. Een sterke SEO-tekst geeft op elke mogelijke vraag van lezers antwoord en draagt voor ieder probleem een oplossing aan.

Tip 2: Schrijf voor mensen en niet voor de zoekmachine

Google kan tegenwoordig als geen ander inschatten waar een tekst over gaat. Slimme algoritmes lezen niet alleen woorden, maar begrijpen ook verbanden tussen diverse zinnen. SEO-teksten die onnatuurlijke zinnen bevatten of onsamenhangend zijn, pikt Google er dus zo uit. Wil je hoge ogen gooien in de zoekresultaten, schrijf dan altijd doelgericht en voor een potentiële klant van vlees en bloed.

Tip 3: Gebruik handige (gratis) SEO-content tools 

SEO-content tools zijn een fijn steuntje in de rug voor iedereen die SEO-teksten schrijft. Of je nu professioneel tekstschrijver bent of nog moet beginnen aan je eerste SEO-tekst. Werken met een SEO-tool is vaak even wennen, maar zodra je het in de vingers hebt haal je er veel nieuwe inzichten en inspiratie uit. Deze SEO-content tools kun je gratis gebruiken voor het schrijven van teksten:

Tip 4: Schrijf je in voor een online cursus of opleiding SEO-copywriting

Niet iedereen is geboren met de gave om mooie teksten uit de mouw te schudden. Wil het dus na een aantal pogingen om zelf SEO-teksten te schrijven nog niet vlotten? Overweeg dan eens om de hulp van een ervaren SEO-tekstschrijver in te schakelen. Denk aan (persoonlijke) coaching, een korte opleiding of (online) cursus waarin je alles leert over relevante SEO-technieken en SEO-richtlijnen.

Veelgestelde vragen

Waarom haal ik (nog) geen goede ranking met mijn SEO-teksten?

Zoekmachine optimalisatie is een ongoing process waar je veel tijd en energie in moet steken. Een goede Google-ranking vereist daarom meer dan alleen sterke SEO-teksten. Zo is het zeer belangrijk dat je site een gebruiksvriendelijk design heeft, technisch tiptop in orde en snel is. Kunnen gebruikers bij jou niet vinden waar ze naar op zoek zijn? Ook dan vindt Google je site niet relevant genoeg.

Wat zijn organische zoekresultaten?

Op de zoekresultatenpagina staan vrijwel altijd zowel organische zoekresultaten als betaalde zoekresultaten (aangeduid als advertenties). Bij organische zoekresultaten is de getoonde positie van een pagina in de zoekresultaten op eigen kracht bereikt. Bij een advertentie is voor de getoonde positie betaald. 

Hoe bepaalt Google de volgorde op de zoekresultatenpagina (SERP)?

De SERP (Search Engine Results Page) oftewel de zoekresultatenpagina komt tot stand door een ingewikkelde algoritmische berekening van Google. Er wegen talloze ranking factoren mee, waaronder headings, title tag, CTR, URL, zoekwoorddichtheid, dwell time en bounce rate. Waar het Google-algoritme naar kijkt, weet niemand exact. En iets wat vandaag werkt, kan morgen ook averechts werken.

Waar zijn ‘meta tags’ voor?

Meta tags zijn speciale stukjes HTML-code (metadata) die extra duiding meegeven aan een website of webpagina. Zo zijn er verschillende soorten tags waarmee je aan de zoekmachine kunt aangeven dat iets een titel, subtitel of link is. Tags die op elke website moeten voorkomen, zijn onder meer:

  • title tag → geeft aan met welke titel een pagina in de zoekresultaten verschijnt
  • meta description tag → wijst tekst aan die wordt weergegeven als meta description
  • header tags → H1, H2 en H3-koppen geven in grote lijnen aan waar pagina over gaat
  • alt-tags → korte tekst die beschrijft wat er op een afbeelding te zien is

Waar staat CTR voor?

CTR is een afkorting van Click Through Rate (in het Nederlands: doorklikratio). CTR is een van de vele ranking factoren die bepalen hoe hoog een webpagina in de zoekresultaten komt. Een hoog CTR betekent dat veel mensen vanuit de zoekresultaten doorklikken naar de desbetreffende pagina. De Click Through Rate wordt uitgedrukt als percentage (aantal keer doorklikken ÷ totaal aantal weergaven).

Wat houdt zoekwoorddichtheid in?

De zoekwoorddichtheid op een pagina wordt bepaald door het aantal keer dat een zoekwoord of zoekterm op een pagina gebruikt is. De zoekwoorddichtheid – ook wel bekend als ‘keyword density’ – wordt aangegeven als percentage ten opzichte van het totaal aantal woorden op een pagina. Een (zeer) hoge zoekwoorddichtheid komt op lezers en zoekmachines over als onnatuurlijk en spammerig taalgebruik. 

Wat betekent ‘dwell time’?

Met dwell time wordt de tijd bedoeld die een gebruiker op jouw website is. Een lange dwell time heeft een positieve uitwerking op de ranking van jouw pagina. Het betekent namelijk dat de gebruiker de pagina interessant genoeg vindt. Google interpreteert een lange dwell time als het ware als een tevreden websitebezoeker.

Wat is een bounce rate?

De bounce rate laat zien hoeveel websitebezoekers een pagina (direct) weer verlaten, zonder door te klikken naar een andere pagina op dezelfde website. De bounce rate wordt uitgedrukt als percentage van het totaal aantal paginabezoeken. Een hoge bounce rate betekent dat jouw websitebezoekers (nog) niet de gewenste actie ondernemen of dat de websitebezoekers niet tot de juiste doelgroep behoren. 

Hoe schrijf je een goede meta-description?

Een goede meta description is kort, bondig en doelgericht (maximaal 160 tekens). Wees concreet en verplaats je in de potentiële klant. In de meta description zorg je allereerst voor verbinding met potentiële websitebezoekers. Daarnaast gebruik je het hoofdzoekwoord op een natuurlijke manier. Ten slotte zet je een call to action in om publiek naar jouw pagina te trekken.

Wat is het verschil tussen ‘short tail’ en ‘long tail’ zoekwoorden?

Short tail zoekwoordenLong tail zoekwoorden
1 à 2 woordengerichte zinnen van 3 – 6 woorden
zeer algemene zoekopdrachtzeer specifieke zoekopdrachten
geen duidelijke zoekintentie van gebruiker duidelijke zoekintentie van gebruiker 
hoog zoekvolume → er wordt vaak op gezochtlaag zoekvolume → kleine groep zoekt hierop
hoge concurrentie → goede positie erg moeilijklage concurrentie → hoge positie toegankelijker
websitebezoekers niet altijd uit doelgroepgrote kans op converterende websitebezoekers

Wat houdt ‘keyword difficulty’ in?

Met keyword difficulty wordt de moeilijkheidsgraad van een zoekwoord bedoeld, uitgedrukt in een schaal van 0-100. Hoe hoger de keyword difficulty, hoe moeilijker het is om op dat zoekwoord een toppositie in Google te bemachtigen. Bij een lage keyword difficulty is er minder concurrentie. 

Hoe vind je gerelateerde zoekopdrachten?

Gerelateerde zoekopdrachten vind je snel en eenvoudig door in Google jouw hoofdzoekwoord in te voeren. Onderaan de eerste pagina met zoekresultaten geeft Google een lijst met suggesties. Dit zijn aan jouw zoekwoord gerelateerde zoekopdrachten. Je kunt ook ideeën opdoen voor gerelateerde zoekopdrachten door te zoeken op synoniemen van jouw hoofdzoekwoord.  

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona is een schets van jouw potentiële klanten, gebaseerd op grondig onderzoek. Met buyer persona’s breng je onder meer in kaart waar jouw potentiële klanten behoefte aan hebben, hoeveel ze te besteden hebben, wanneer ze tot een aankoop overgaan en hoe jij ze als bedrijf optimaal kunt bereiken. Een buyer persona opstellen helpt bij het optimaliseren van de content op jouw website.

Hoe bepaal je de tone of voice van een SEO-tekst?

Het bepalen van de juiste tone of voice is misschien wel een van de meest lastige onderdelen van het schrijven van een SEO-tekst. Het opstellen van een buyer persona levert altijd veel waardevolle inzichten over jouw potentiële klanten (doelgroep) op. Daarnaast kan het soms ook helpen om eens te spieken welke aanspreekvorm goed scorende concurrenten gebruiken.

Wanneer is er sprake van duplicate content?

In het geval van duplicate content komt (nagenoeg) dezelfde tekst op meer dan één webpagina voor. Wordt de inhoud van jouw pagina aangemerkt als duplicate content, dan zal dit een negatief effect hebben op de vindbaarheid van jouw pagina. Bij duplicate content is niet altijd sprake van plagiaat. Ook lokale SEO-pagina’s met identieke algemene teksten kunnen als duplicate content worden aangemerkt.

Wat is een anchor text?

Een anchor text (in het Nederlands: ankertekst of linktekst) is een stuk tekst op een pagina waar een directe link naar een andere pagina achter zit. Meestal is een specifiek woord of een zinsdeel doorklikbaar gemaakt door het te onderstrepen of er een andere kleur aan te geven. De anchor text geeft Google en de lezer duiding waar de gelinkte pagina over gaat. 

Wat doet een SEO redirect?

Veel ondernemers switchen vroeg of laat weleens van URL. Zodra je jouw nieuwe URL in gebruik neemt, pas je een redirect toe. Zo komen websitebezoekers altijd op de juiste pagina terecht. En herkent Google dat de nieuwe URL ‘verbonden’ is met de oude website. Met een 301 redirect neem je bovendien opgebouwde ‘waarde’ van de oude URL mee naar de nieuwe URL.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een zeer uitgebreide, gratis SEO tool. Search Console laat onder meer zien hoe jouw website ervoor staat in de zoekresultaten en wat je zelf kunt doen om de vindbaarheid van jouw pagina’s te verbeteren. Doordat Google Search Console over ontzettend veel data beschikt, is enige marketingkennis wel handig. Of schakel hiervoor de hulp van een online marketing consultant in.

Wat is het voordeel van SEO-teksten laten schrijven door professionals?

Een professioneel SEO-tekstschrijver inhuren is vaak een prima uitkomst als je zelf even geen tijd hebt om SEO-teksten te schrijven. Professionele SEO-tekstschrijvers bruisen van creativiteit en weten qua vorm en stijl precies wat werkt voor jouw publiek en wat niet. Kies altijd een SEO-bureau die meetbare resultaten oplevert. Zo zie je direct of de investering zich ook terugverdient!

Knap Online logo
  • Gemiddeld 40% goedkoper
  • No-nonsense aanpak
  • Samenwerken aan resultaat
  • Zeer snelle turn-around