Meer websitebezoekers, meer leads én meer terugkerende klanten

Inbound marketing bureau in Rotterdam

Steeds meer bedrijven gaan over op inbound marketing. Niet gek, als je de voordelen van inbound marketing op een rijtje zet. Meer websitebezoekers, meer leads én meer terugkerende klanten. Jouw bedrijf of merk ook online op de kaart zetten? Schakel dan Knap Online in, hét inbound marketing bureau in Rotterdam waar jouw online succes centraal staat.

Inbound en outbound marketing: wat is het verschil?

Met een goede inbound marketing strategie trek je consumenten aan die écht interesse hebben in jouw product of dienst. Elke websitebezoeker is bij een goede inbound marketing strategie een potentiële lead. Maar, wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen inbound marketing en outbound marketing?

Outbound marketing

Kort gezegd is outbound marketing de traditionele marketingmethode waarbij de aandacht van potentiële klanten wordt ‘gekocht’ met reclamecampagnes. Een andere benaming voor deze strategie is push marketing. Bij outbound marketing dring je jouw product, dienst of boodschap als het ware op aan de consument. En daar zitten de meeste consumenten tegenwoordig niet meer op te wachten. 

Voorbeelden van outbound marketing zijn onder meer:

  • Televisiespotjes
  • Radioreclames
  • Posters in bushokjes
  • Reclame op banners
  • Tijdschriftadvertenties
  • Billboards langs de snelweg 

Inbound marketing

De inbound marketing methodologie werkt juist andersom. Inbound marketing staat daarom ook wel bekend als pull marketing. De consument heeft de touwtjes in handen en komt alleen naar jou toe als jij iets waardevols te bieden hebt. Bij inbound marketing geef je consumenten advies wanneer ze daarom vragen. Of je biedt producten of diensten aan die problemen van potentiële klanten kunnen oplossen.

Inbound marketing is een mindset van jou en jouw klant

Persoonlijke informatie zoals een e-mailadres delen met een bedrijf zonder dat daar iets tegenover staat, dat doen klanten niet graag. Maar zodra ze snappen dat het delen van informatie hen ook iets waardevols oplevert, verandert hun mindset. In ruil voor een gratis e-book, infographic, whitepaper, webinar of wekelijkse nieuwsbrief leveren klanten vaak moeiteloos hun e-mailadres bij je in. 

Aan de slag: de 3 bouwstenen van inbound marketing

Inbound marketing is een combinatie van drie marketingstrategieën die elkaar kunnen versterken. Het is dus belangrijk dat je als bedrijf over voldoende marketingkennis en praktijkervaring beschikt. Mijn inbound marketing bureau in Rotterdam kan jou hierbij helpen. Ik bedenk voor jouw bedrijf een passende strategie, waarbij we doelgericht aan de slag gaan met de 3 bouwstenen van inbound marketing.

  1. Content marketing

    Kwalitatieve content trekt de aandacht. Daarom is het belangrijk dat we voor jouw website aansprekende en nuttige content gaan creëren. Geen loze informatie of langdradige verhalen zonder visie, maar relevante content waar je doelgroep ook echt wat aan heeft. Content die hen verder helpt in het aankoopproces en die jouw bedrijf meer klanten oplevert.

  2. Zoekmachine optimalisatie (SEO)

    Knap Online werkt met zelf ontwikkelde tools om de zichtbaarheid van jouw website in zoekmachines te verbeteren. Zo kom je (nog) meer en beter in contact met je doelgroep. Door je website van voor naar achter in te richten volgens bewezen SEO-principes, kunnen potentiële klanten je website niet meer missen. SEO (search engine optimization) draait onder meer om:
     De juiste zoekwoorden (keywords),  technische specificaties (o.a. laadsnelheid, crawlbaarheid, structured data) en de gebruiksvriendelijkheid van je website.

  3. Social media marketing

    Via sociale media kun je jouw website, producten en diensten promoten zonder opdringerig over te komen. Post of deel geschikte content en informeer je volgers over nieuwe ontwikkelingen of producten. Knap Online kan je ondersteunen met content die in het oog springt. Onze copywriters en designers bedenken en produceren content die perfect is afgestemd op de behoeften en wensen van jouw doelgroep. 

Inbound marketing hoeft niet duur te zijn

Inbound marketing uitbesteden zonder de hoofdprijs te betalen? Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch krijg je bij Knap Online gegarandeerd waar voor je geld. Ik hecht veel waarde aan een transparante samenwerking en goede afspraken waar je op kunt bouwen. Geen vage beloften, maar concrete resultaten. 

Maandelijks traject met vooraf vastgesteld tijd-budget

Voordat we beginnen, luister ik naar jouw wensen en verwachtingen. Samen stellen we realistische doelen op en bepalen we de prioriteiten. Elke maand ga ik aan de slag met een vooraf afgesproken tijd-budget. Zo weet jij vooraf precies welke kosten je wanneer kunt verwachten. En zie je exact hoeveel tijd we aan welke inbound marketing disciplines hebben besteed. 

Geen contracten waar je aan vastzit

Veel online marketing bureaus vragen je om een contract te tekenen waarbij je minimaal een jaar vastzit aan hun diensten. Nog voordat je bewijs hebt of hun marketingmethode voor jouw bedrijf werkt. Ik zal je nooit vragen om een langlopend contract te tekenen of je voor een vaste periode aan mij te verbinden. De succesvolle aanpak van Knap Online heeft namelijk geen kleine lettertjes nodig. 

Maandelijkse video call om resultaten te bespreken

Ik vind het belangrijk dat jij als ondernemer betrokken blijft. Daarom plan ik elke maand een video call in om samen de behaalde resultaten en de planning door te nemen. Om zoveel mogelijk uit het beschikbare budget te halen, kijken we ook regelmatig of het mogelijk is dat jij zelf een deel van de taken op je neemt. Mét begeleiding en alleen als jij daar behoefte aan hebt natuurlijk.

Dit zijn de kosten per uur voor inbound marketing

Bij Knap Online betaal je een vast bedrag per uur, afhankelijk van het soort werk dat nodig is om maximaal rendement uit jouw website te halen. Ik werk doelgericht en stel samen met jou prioriteiten. Zo weet jij altijd waarom we iets doen en hoe het in het grotere plaatje past. Ik maak in mijn werkzaamheden onderscheid tussen transactional work (‘doe’ werk) en transformational work (‘denk’ werk).

 Kosten per uurWerkzaamheden (voorbeelden)
Transactional work€40
Transformational work€100
  • Inbound marketing strategie bedenken
  • Doelgroeponderzoek uitvoeren (buyer persona & buyers journey opstellen)
  • Zoekwoordonderzoek

Investeer in de inbound marketing funnel

Iemand die voor het eerst op je website terechtkomt, zal 9 van de 10 keer niet meteen overgaan tot een aankoop. Door te investeren in zogeheten ‘leads’ – websitebezoekers met serieuze interesse in je dienst/product – kun je nieuwe klanten binnenhalen voor jouw bedrijf. Dit proces – waarbij je een websitebezoeker omtovert tot (terugkerende) klant – wordt ook wel de inbound marketing funnel genoemd.

Hoe werkt een inbound marketing funnel?

De inbound marketing funnel bestaat grofweg uit 5 fases. In elke fase groeit de interesse van de websitebezoeker in je dienst of product. Belangrijk is dat je het aantal stappen in de inbound marketing funnel goed afstemt op het aantal bezoekers dat jouw website heeft. Ingewikkelde ‘funnels’ opzetten met veel stappen is niet rendabel te krijgen als je nog niet zoveel websitebezoekers hebt. 

Laat je website opvallen in de zoekmachine

Zorg voor kwalitatieve content en haal websitebezoekers binnen die in je doelgroep vallen. Hoog in de zoekresultaten van Google komen is stap één. 

Zet je websitebezoekers om in ‘leads’

Vertel je websitebezoekers hoe jouw product of dienst een oplossing biedt voor hun problemen. Dit is ook hét moment om websitebezoekers te laten zien waarin jouw bedrijf anders is dan je concurrenten.

Houd je ‘leads’ warm 

Het warmhouden van leads is marketingjargon voor ‘zorg dat potentiële klanten je niet vergeten’. Stuur in deze fase bijvoorbeeld eens een gepersonaliseerd mailtje met een link naar een interessante blog (e-mailmarketing). Grote kans dat ze hier op klikken en weer een stapje dichter bij een aankoop of aanvraag komen.

Ondersteuning bij de aankoop (of herhaling van aankoop)

Stap voor stap heb je de websitebezoeker begeleidt naar dit punt. Zorg ervoor dat de aankoop vlekkeloos kan verlopen. Een webshop waarbij de klant ingewikkelde bestelformulieren moet invullen of waar eerst verplicht een account moet worden aangemaakt, kan een reden zijn om af te haken. En dat is zonde van alle tijd en moeite die je in deze potentiële klant hebt gestoken. 

Tevreden klanten zijn gratis promotie voor je bedrijf

Een goede klantervaring is belangrijk. Tevreden klanten zijn niet alleen meer geneigd om in de toekomst vaker aankopen bij jouw bedrijf te doen, het zorgt ook voor (gratis!) mond-op-mondreclame. Als bedrijf kun je dit aanmoedigen door klanten na hun aankoop met een kortingscode te belonen. Of biedt een persoonlijke korting aan als er via via een nieuwe klant een bestelling plaatst.

Ga zelf aan de slag met inbound marketing

Ik moedig al mijn klanten aan om zich in inbound marketing te verdiepen. Na meer dan 10 jaar in de online marketing heb ik namelijk één ding wel geleerd: de resultaten van inbound marketing zijn altijd beter als de klant zelf ook actief aan de slag gaat. Jezelf of een van je medewerkers opleiden tot inbound marketing specialist? Dan is mijn maandelijkse workshop iets voor jou!

Zo zit mijn maandelijkse workshop in elkaar

  • In het begin krijg je veel instructie en uitleg over hoe je dingen aan moet pakken. Samen zullen we de belangrijkste punten van de inbound marketing methode doorlopen.  
  • Naarmate er meer en meer kennis is, verschuift mijn rol naar bijsturen en adviseren. Binnen het bedrijf kun je nu zelf content produceren en optimaliseren voor de zoekmachines.
  • Ik blijf beschikbaar voor vragen en geef ondersteuning bij de echt technische dingen. Daar hoef je je dus niet druk over te maken.
  • Zelf iemand binnen je bedrijf opleiden is vaak een stuk goedkoper dan een inbound marketing bureau inschakelen die alles voor jou doet. Tel uit je winst!

Neem vrijblijvend contact op met Knap Online

Beginnen met inbound marketing is een grote stap. Dus neem ik graag de tijd om je meer te vertellen over de diensten die ik aanbied en mijn visie op (inbound) marketing. Samen kunnen we jouw huidige marketingplan en website onder de loep nemen. Ik laat je graag zien welke kansen ik zie om jouw website beter te laten presteren.

Vraag een gratis, snelle SEO-scan aan voor jouw website!

Veelgestelde vragen

Kan Knap Online voor mij een website bouwen die geschikt is voor inbound marketing?

Knap Online is een full-service online marketing bureau. Dit betekent dat wij ook een website kunnen bouwen die geschikt is om uit te breiden met inbound marketing. Geen probleem. Bij het ontwerpen van de website wordt er direct rekening gehouden met de gebruiksvriendelijkheid van het toevoegen en aanpassen van de content. Zo kunnen jouw eigen medewerkers er zelf ook makkelijk in werken. 

Wat is ‘marketing automation’ en wat voegt het toe aan mijn inbound marketing strategie?

Marketing automation software zet je in om websitebezoekers gepersonaliseerde content aan te bieden. Door op het juiste moment bruikbare content aan te bieden, vergroot je de kans dat websitebezoekers kopers worden. Marketing automation kan je bovendien veel tijd – en dus geld – besparen, omdat je repetitieve taken (voorheen handmatig werk) aan de software kan overlaten. 

Valt conversie optimalisatie (CRO) niet onder inbound marketing?

Conversie optimalisatie richt zich op het veranderen van websitebezoekers in leads en klanten. Het produceren van conversiedoelen staat niet los van inbound marketing, maar komt later aan bod dan bijvoorbeeld content optimalisatie en zoekmachine optimalisatie. Online marketing begint 9 van de 10 keer bij content en het binnenhalen van websitebezoekers. Zonder bezoekers ben je namelijk nergens. 

Is outbound marketing helemaal niet zinvol meer?

Outbound marketing kan in combinatie met inbound marketing zeker nog nuttig zijn. Bedenk wel dat bij outbound marketing hoge variabele kosten komen kijken, terwijl inbound marketing lage variabele kosten heeft. Waar inbound marketing gericht is op duurzame groei, levert outbound marketing je juist snellere resultaten op. Outbound marketing zet je daarom het best in op bepaalde cruciale momenten.

Hoe herken ik een goed inbound marketing bureau?

Knap Online werkt al jaren voor grote en kleine bedrijven in verschillende branches en zowel B2B als B2C. Door jarenlange ervaring en zelfontwikkelde tools weet ik precies wat wel en niet werkt in de online wereld. Knap Online werkt bovendien gestructureerd: van idee naar creatie, van analyse naar optimalisatie. Alles in goed overleg en volledig afgestemd op wat wel en niet past bij jouw bedrijf.

Knap Online logo
  • Gemiddeld 40% goedkoper
  • No-nonsense aanpak
  • Samenwerken aan resultaat
  • Zeer snelle turn-around